De Wkkgz bepaalt dat cliënten bij onvrede of een klacht eerst de ondersteuning van een klachtenfunctionaris krijgen en wanneer dit onvoldoende is, zij zich voor een oordeel kunnen wenden tot de geschilleninstantie waar hun zorgaanbieder bij is aangesloten. Daarom moet ik een klachtenfunctionaris hebben en aangesloten zijn bij een geschilleninstantie die een klachtenreglement heeft opgesteld dat de instemming heeft gekregen van een representatieve patiënten/cliëntenorganisatie.

Voor zorgaanbieders van wie minderjarige cliënten de hulp vergoed krijgen van de gemeente geldt de Jeugdwet. Zij moeten een klachtencommissie hebben die binnen het kader van de Jeugdwet klachten behandeld.

Ik heb het Wkkgz klachtrecht geregeld bij mijn beroepsverenigingen de VIT. Ik ben via de collectieve aansluiting van mijn beroepsvereniging aangesloten bij geschilleninstantie Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg (SCAG). De SCAG heeft een klachtenregeling die is erkend door de representatieve patiënten/cliëntenorganisatie ‘Zorgbelang Inclusief’ (voorheen ‘Zorgbelang Nederland’). Daarnaast heeft de SCAG een poule van klachtenfunctionarissen en een geschillencommissie die een klacht behandelt wanneer de klager ontevreden blijft na bemiddeling door de klachtenfunctionaris. Het klachtenreglement van deze geschillencommissie is erkend door de representatieve patiënten/cliëntenorganisatie Zorgbelang Inclusief. De geschillencommissie is erkend door de overheid (VWS-CIGB).

Op de website van mijn praktijk onder Algemene Voorwaarden staat beschreven hoe een klacht bij het klachtenreglement kan worden aangemeld via mijn beroepsvereniging VIT (https://www.vit-therapeuten.nl/cliënten/niet-tevreden). Dat de werking van het klachtenreglement openbaar toegankelijk is gemaakt is tevens een eis van onze beroepsvereniging.

Voor werkzaamheden als jeugdhulpaanbieder heb ik een klachtencommissie die werkt binnen de Jeugdwet. Dit is opgezet door de SCAG. Per 1 januari 2022 is dit de OKJ, Onafhankelijke Klachtencommissie Jeugdwet. Hiervoor heb ik via mijn beroepsvereniging een klachtenregeling. De Jeugdwet Klachtenregeling.

De behandeling van een klacht die valt binnen de Jeugdwet volgt voor een deel dezelfde werkwijze zoals die verloopt inzake een Wkkgz klacht. De cliënt dient de klacht in bij de VIT. De contactpersoon Opvang klachten zet de klacht door naar de SCAG en deze zorgt dat een klachtenfunctionaris wordt ingezet, mits de klager hiermee instemt. Want binnen de Jeugdwet is de klager hier vrij in. Wanneer de cliënt na de bemiddeling toch een oordeel wil over de klacht, wordt deze voorgelegd aan de OKJ.

Scroll naar boven